Runningtherapie?

Bij runningtherapie gaat u op uw fysieke en psychische conditie aangepast hardlopen in de natuur. Het doel is stress de baas blijven, via mindful running in groepsverband, of stress weer de baas worden, via individuele runningtherapie.

Geen stress? Houden zo... mindful running | in groepsverband

Voor iedereen die de drukte van de dag even achter zich wil laten en ook nog eens lekker fit worden in de natuur, geeft Better off Running mindful running | in groepsverband -een vorm van runningtherapie om stress af te bouwen en fit te worden resp. fit te blijven- iedere week op de dinsdagavond van 19:30u tot 20:30u vanaf het Willem van Oranje college te Sprang-Capelle (Landgoed Driessen en het uitstekend verlichte Halve Zolen pad) en op de vrijdagochtend van 9:00u to 10:00u vanaf café De Roestelberg te Kaatsheuvel (Loonse en Drunense Duinen). U kiest zelf de dag waarop u wilt meelopen, op strippenkaartbasis waardoor wisselen van loopmoment of een keertje overslaan als het niet uitkomt mogelijk is! Doe gewoon eens mee, de eerste keer is zelfs gratis. Kijk onder het kopje 'Praktische zaken' voor meer informatie.

Wilt u graag een persoonlijk hardloopdoel verwezenlijken of intensiever aan de slag om conditie op te bouwen, kies dan voor individuele hardloopbegeleiding; ook daarvoor kunt terecht bij Better off Running. Meer informatie is te vinden onder het kopje 'Praktische zaken'.

Wel stress? Kom in actie... runningtherapie | individueel

Loopt u tegen een burn-out aan, voelt u zich regelmatig depressief of heeft u steun nodig om fit te blijven tijdens een lastige periode zoals tijdens een chemokuur, kies dan voor individuele runningtherapie, al dan niet ter ondersteuning van psychologische of psychiatrische hulp elders.

"Ik ga even mijn hoofd leeglopen" is een vaak gehoorde uitspraak. Inderdaad is gebleken dat regelmatig even extra flink in beweging komen -'running' in de vorm van een stevige wandeling of een rondje hardlopen, al naar gelang uw fysieke gesteldheid toelaat- een positieve uitwerking heeft op onze gemoedstoestand.

Dit blijkt te komen doordat dan stofjes worden aangemaakt in onze hersenen die de communicatie tussen de diverse hersendelen soepeler laten verlopen… het voelt na het beweegmoment weer beter in onze bovenkamer en we worden er ook nog eens lichamelijk fitter van.

Heeft u in toenemende mate last van stress, heeft u een burn-out, lijdt u aan depressiviteit of bent u het vertrouwen in uw eigen lichaam even kwijt t.g.v. een chemokuur of na hartklachten, dan kan individuele runningtherapie ook voor u de oplossing zijn om geestelijk en lichamelijk weer op gang te komen en sterker te worden. Daartoe gaat u onder deskundige begeleiding de buitenlucht in, 1 op 1 voor maximale aandacht en een zo optimaal mogelijk resultaat, aan de hand van een programma op maat.

Samen kijken we wat er in uw specifieke geval mogelijk is aan bewegingsactiviteit, terwijl ook veel aandacht zal worden geschonken aan zaken als ontspannen bewegen en ademhalingstechnieken. Het doel is weer in balans komen. Tijdens het extra flink in beweging komen lukt het gewoonweg niet om aan andere zaken denken (mooi toch... even alles vergeten!) en zijn de prikkels van buitenaf alleen maar positief (we zoeken natuurlijk altijd een mooie route, maar die is hier altijd wel snel gevonden... midden in het mooie hart van Brabant).

Weer psychisch in balans komen, dat is wat telt. Dat u zich fysiek ook beter gaat voelen, is mooi meegenomen, toch?

Even voorstellen

Mijn naam is Stef Mennens. Ooit zelf begonnen met hardlopen via een Start-to-Run clinic, werd ook ik al snel gegrepen door het, overigens volstrekt onschadelijke, hardloopvirus en ben ik gaan lopen bij een hardloopvereniging in de regio.

In die tijd heb ik via de Atletiekunie eerst de cursus tot assistent-looptrainer (LT2) en later de uitgebreide opleiding tot looptrainer (LT3) gevolgd en mijn Atletiekunie licentie zelfstandig looptrainer behaald. Daarbij is het niet gebleven, want nog regelmatig volg ik bijscholingscursussen, met thema's als 'loopscholing geven aan lopers', 'natural running' en 'bootcamp voor looptrainers'.

Vanzelfsprekend heb ik een sport-EHBO cursus met reanimatiemodule gevolgd en sta ik geregistreerd als direct oproepbaar reanimatie-hulpverlener bij Hartslagnu.

In de loop van de jaren ben ik gaan merken wat hardlopen met mij persoonlijk doet, niet alleen fysiek, maar ook psychisch. Zo kwam ik er achter dat je een slecht humeur heel makkelijk er letterlijk uit kunt lopen en dat lopen, van wandelen tot hardlopen, ook kan bijdragen aan het op een rijtje zetten van zaken als je ergens over piekert.

Dit heeft mij getriggerd om de specialisatie runningtherapie te gaan volgen bij Sonnevelt Opleidingen, gespecialiseerd in opleidingen gericht op een vitaal leven. Ter verdieping heb ik daar inmiddels ook de Opleiding tot Stresscounselor (Stress en Burn-out Coach) gevolgd en met goed gevolg afgesloten.

Voor wie is runningtherapie?

Mindful running in groepsverband… weg met de stress van alledag

Als druk te lang aanhoudt, kunnen psychische klachten ontstaan. U kunt zich slechter concentreren, krijgt (spannings)hoofdpijn, spieren in nek en rug lijken te gaan vastzitten, terwijl het humeur er ook niet beter op wordt. U krijgt steeds minder zin om iets te doen en u gaat u steeds meer letterlijk voortslepen. Doordat u minder en minder doet, gaat de algehele conditie er ook nog eens op achteruit. U gaat richting burn-out…

Door onder begeleiding op regelmatige basis zeer rustig te gaan hardlopen, met de nadruk op ontspanning via inspanning, gaat u werken aan het verminderen van de psychische klachten waardoor de fysieke klachten die daarmee verband houden vanzelf zullen afnemen.

Runningtherapie | individueel… bij burn-out en depressiviteit

Een goede stemming, een slechte stemming… op zich niets bijzonders, maar als u zich langere tijd achter elkaar somber voelt, kunnen ook andere klachten ontstaan. Bekende voorbeelden zijn algehele vermoeidheid, nergens plezier in hebben, traag of juist rusteloos worden en slaapproblemen. U voelt zich in toenemende mate depressief worden… Samen gaan we al lopend zoeken naar een cadans, naar regelmaat, mentaal en fysiek. Stemmingswisselingen kunnen zo beter te hanteren worden, waardoor u uiteindelijk weer uw leven kunt oppakken. Runningtherapie is uitermate geschikt als eerste-stap interventie, naast gesprekstherapie met een specialist.

Runningtherapie | individueel… als u het vertrouwen in uw eigen lichaam even kwijt bent

Soms zit het zowel lichamelijk als mentaal niet mee... na een het oplopen van lichamelijk letsel, omdat uw hart u plotseling even in de steek heeft gelaten of dat u moet beginnen aan een chemokuur. Goed mogelijk dat u in die gevallen het vertrouwen in het eigen lichaam even kwijt raakt en niets meer durft te ondernemen. Of misschien zelfs uw huis niet meer uit durft. U ziet alleen nog maar donkere wolken boven uw hoofd samentrekken. Samen gaan we dan kijken naar wat wel kan, zelfs van week tot week als dat noodzakelijk is, om toch vooruit te blijven werken, niet bij de pakken neer te zitten. Daarbij proberen we samen zoveel mogelijk regelmaat aan te houden, om u zo vaak mogelijk fysiek en mentaal letterlijk een boost te geven. In alle gevallen zal het beweegplan worden opgesteld in overleg met de behandelend specialist.

Praktische zaken

MINDFUL RUNNING | in groepsverband

We lopen op de dinsdagavond van 19:30 tot 20:30u en de vrijdagochtend van 9:00 tot 10:00u. Op de dinsdag verzamelen we voor het Willem van Oranje college in Sprang-Capelle (Landgoed Driessen, uiteinde doodlopende weg langs de voetbalvelden) en lopen dan over het uitstekend verlichte Halve Zolen pad richting Waspik of Waalwijk resp. over een mooi en veilig parkoers in de wijk zelf; op de vrijdag verzamelen we bij café De Roestelberg en lopen we in nationaal park De Loonse en Drunense Duinen of in natuurgebied Plantloon, al naar gelang het programma en de weersomstandigheden. U kiest zelf op welke dag u mee wilt lopen; op beide dagen mag vanzelfsprekend ook!

Voor wat betreft kleding kunt u de eerste bijeenkomst volstaan met lichte sportschoenen of lichte wandelschoenen, al naar gelang u al heeft, voor het verdere traject wordt geadviseerd hardloopschoenen aan te schaffen om blessures te voorkomen. Hierin zal ik u tijdens de eerste bijeenkomsten adviseren, evenals over makkelijke loopkleding… geen zorgen dus vooraf hierover.Wilt u op de dinsdagavond meelopen, zorg dan in ieder geval wel voor een hardloop-veiligheidshesje en een armband met verlichting om ervoor te zorgen dat u voor andere verkeersdeelnemers goed zichtbaar bent en zelf veilig kunt lopen.

Maak ook eens kennis met deze activiteit... de eerste les mag u gratis meedoen! Bevalt het, dan schaft u een strippenkaart aan voor 6 keer binnen 2 maanden (geen probleem dus als u een keertje verhinderd bent); deze kost €51,00 (= €8,50 per sessie). Ook kunt u kiezen voor een strippenkaart voor 12 keer binnen 4 maanden; deze kost €90,00 (= €7,50 per sessie).

RUNNINGTHERAPIE | individueel

In de regel wordt runningtherapie | individueel gegeven. Tijdens een intake-gesprek, dat overigens kosteloos en geheel vrijblijvend is, kijken we samen naar wat speelt en wat mogelijk is. In dat kader zal ik u vragen één of meerdere vragenlijsten m.b.t. uw lichamelijke en geestelijke gezondheid in te vullen, om zo goed mogelijk een beweegplan op maat samen te kunnen stellen voor 3 maanden oftewel 36 beweegmomenten van telkens 1 uur (hiervan worden er 24, d.w.z. twee per week, begeleid, voor de derde krijgt u een activiteitenprogramma mee dat u zelf moet uitvoeren, maar wel wordt voorbesproken en natuurlijk gemonitord).

Woont u binnen een straal van ca. 15 km rondom Kaatsheuvel (o.a. Loon op Zand, De Moer, Tilburg, Udenhout, Oisterwijk, Berkel-Enschot, Sprang-Capelle, Waalwijk, Drunen, Dongen, 's-Gravenmoer, Waspik) of kunt u makkelijk naar Kaatsheuvel (Loonse en Drunense Duinen!) komen, dan is dat ideaal voor een runningtherapie-traject bij Better off Running. Woont u daarbuiten, neem ook dan even contact op om samen te bekijken wat mogelijk is in uw specifieke geval.

We gaan altijd lopen (m.u.v. bij gladheid en onweer). U zult merken dat 'slecht' weer eigenlijk helemaal niet zo slecht is om je hoofd leeg te lopen. De eerste paar bijeenkomsten kunt u volstaan met trainingschoenen of lichte wandelschoenen, al naar gelang u al heeft, voor het verdere traject wordt geadviseerd hardloopschoenen aan te schaffen om blessures te voorkomen. Hierin zal ik u tijdens de eerste bijeenkomsten adviseren, evenals over makkelijke loopkleding… geen zorgen dus vooraf hierover.

De kosten voor het complete, individuele programma (intake, het opstellen van het beweegplan op maat, persoonlijke loopbegeleiding, alsmede rapportage naar huisarts, psycholoog of psychiater indien gewenst) bedragen €750,00 voor particulieren resp. €950,00 voor bedrijven (complete pakket zoals bovenvermeld, uitgebreid met rapportage richting personeelsfunctionaris resp. bedrijfsarts). Kortere trajecten dan bovenomschreven zijn in overleg mogelijk.

Betaling in twee termijnen is in overleg mogelijk Algemene Voorwaarden voor meer informatie.

Een eerste, oriënterend gesprek is altijd kosteloos, dus neem gerust even contact op als u wilt bespreken of runningtherapie | individueel voor u resp. uw medewerker geschikt is.

HARDLOOPBEGELEIDING | individueel

Evenals runningtherapie wordt ook hardloopbegeleiding individueel gegeven, immers: elke klacht is anders en vraagt een andere aanpak. In 4 of 8 bijeenkomsten binnen een periode van 2 resp. 4 maanden wordt gekeken naar looptechniek, loophouding en ademhaling. Door een juiste manier van lopen en ontspannen ademhaling blijken klachten vaak niet meer terug te komen en kunt u weer -met beleid- uw favoriete rondje gaan lopen na verloop van enige tijd!

Voor hardloopbegeleiding | individueel kunt u een strippenkaart voor 4 of 8 keer aanschaffen. Een 4-strippenkaart die 2 maanden geldig blijft, kost €100,00, een 8-strippenkaart die 4 maanden geldig blijft, €180,00. U kiest de momenten waarop u graag begeleiding zou willen en maakt daarvoor dan een afspraak. Eén strip is goed voor 1 uur individuele begeleiding op een daarvoor geschikte locatie. Tijdens elke bijeenkomst krijgt u tevens tips waarmee u zelf aan de slag kunt.

Een eerste, oriënterend gesprek (in principe telefonisch) is altijd kosteloos; daarbij breng ik dan samen met u uw doel(en) in kaart en zal ik u vragen naar wat u al heeft gelopen en eventuele lichamelijke klachten waarmee we rekening zullen moeten houden.

Better off Running | Grevelingen 58, 5172 AD Kaatsheuvel (Noord-Brabant)

Ik ben telefonisch bereikbaar op (06) 13 55 61 36.
Mocht ik even niet in de gelegenheid zijn uw telefoontje te beantwoorden, spreek dan een voice-mail bericht in; vergeet niet om uw naam en telefoonnummer te vermelden als u zonder nummerherkenning belt. U wordt dan zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Mailen kan natuurlijk ook: runningtherapiekaatsheuvel@gmail.com
Vergeet ook dan niet om uw naam en telefoonnummer te vermelden.

Tip:
Wilt ook u nieuws, leuke weetjes en tips ontvangen rondom runningtherapie, mindful running en hardloopbegeleiding door Better off Running, volg mij dan op Instagram: stefmennens

Better off Running staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 67343465; het BTW-identificatienummer van Better off Running is NL001818049B77.